EIGENAAR & AUTO

Hallo 626 clubfans,

Mag ik mij even voorstellen,als nieuw lid.
Mijn naam is Albert Geelen, 58 jaar, woonachtig te Kerkrade (Limburg).
Van beroep ben ik zelfstandig gevestigd tandtechnicus, sinds 25 jaar met een eigen praktijk: www.repdent.nl

Mijn hobby’s: elektronica (www.ageelen.atspace.com), modelbouw, fotografie, techniek in het algemeen, specifiek draai- en freeswerk,
 plasma- en tig lassen, reviseren van motoren (ook de grasmachine!) in opgevoerde versie.

Mijn auto – verleden:

- 4 jaar straat- karting 125 cc (zonder vering)
-
10 jaar diverse auto’s
-
Vervolgens 3 jaar MAZDA 323 GT, 20 jaar GLX, thans een half jaar 626 coupé GT 4WS.
-
Opgeteld is dat 40 jaar schadevrij rijden.

Door mijn passie voor reviseren, heb ik gedurende 20 jaar met veel plezier genoten van onze witte GLX, die er uiteindelijk 5 ton aan echte km’s op had zitten!
Daarna van ellende in elkaar zakte van de roest.

Via Autotrack.nl vond ik een rode MAZDA 626GT, in technisch redelijke staat voor zijn prijs.
En wat heel belangrijk was, geen roest op de bekende plekken (spatborden onderlangs, boven in de dempers).
Uiteraard toch wel met de nodige slijtageproblemen! Maar dat is vervangbaar.

Pas later ontdekte ik dat het hier om een 4WS-uitvoering ging!

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan door alle 4 de wielen te reviseren, reinigen, zandstralen, lakken met hittewerende 3 componentenlak, dit 2 keer.
Vervolgens vernieuwden we de schokdempers. Nieuwe banden en velgen lieten het geheel redelijk compleet ogen.
 De onderkant moest vooral niet vergeten worden, is immers belangrijker dan de bovenkant, een stuk duurzaamheid,waar alles aan vast zit.

Toekomstplannen:

Ik ben nog lang niet klaar, zit vol met plannen, die ook haalbaar zijn in de uitvoering naar verbetering. B.v. de tankranden zijn aangetast, de uitlaat is rot, evenals de rubbers van de draagarmen. Het 4WS-systeem werkt niet, de koplamp links voor is slecht, het rechter front zit er scheef in (richten!), 2 kleppen lekken. Uitlijnen zal zeker nodig zijn zoals gebleken.

Het uitlijnen bij Johan was hard nodig (bedankt!).

Een leuke optie is het inbouwen van 2 Xenon sets met sproeiers. Jaargang 9 nr. 26 -16- December 2009

 

Positieve mening over deze 626:

Goede maatverhouding, voor-/ achterruit even groot. Ruime doorkijk van binnenuit. Binnenspiegel mocht iets groter zijn. Naar mijn idee zou de hele 626-serie zo 12cm lager mogen liggen voor nog betere wegligging, dus veiligheid. Een stevig staaltje Europese kwaliteit uit Japan tegen een scherpe prijs!

Bovendien een auto waar je recht achter het stuur zit en waarbij het stuur recht staat t.o.v. de chauffeur. (Voor veel fabrikanten ook niet vanzelfsprekend!)

Verleden:

Uit onze vorige MAZDA, de 626 coupé, heb ik veel kunnen slopen. Dit wordt zorgvuldig bewaard: motordeksel met daar op kleine onderdelen, geschikt voor hergebruik, zoals b.v. kofferkap, verlichting rondom, benzine-vulslang, versnellingsbak, 2 homokineten, tripodekoppeling, stuur, spiegel, deursloten, dashboard+ verlichting, en niet te vergeten -al die kleine originele schroefjes -schoongemaakt en in lichte olie gezet (antiroest) en de gelakte exemplaren die een gloss-behandeling hebben gekregen (topglans).

Reviseren is dan ook mijn hobby met de opvatting dat heden ten dage hoge productie-snelheden worden gehaald met een hoge precisie in de lage loonlanden. Een honderdste op draai- en freeswerk is normaal. Als wij met gedegen kennis deze onderdelen hun maat kunnen teruggeven, dan hebben wij een goed onderdeel d.m.v. verbussen, frezen, slijpen, en oplassen.

op=op 5 ton op de teller is ruim voldoende!

Het laatste wat ik op dit moment gedaan heb, is het overzetten (zandstralen en lakken 2 keer) van de trekhaak en de achterkant van de binnenspiegel (verpoederd d.m.v. UV straling).

Tot slot constateer ik dat ik redelijk op de goede weg ben, namelijk binnen 2 jaar alles in originele staat te herstellen. Maar in clubverband gaat dit nog beter en misschien sneller.

Met vriendelijke MAZDA-groeten, Albert Geelen