UITLIJNEN


Uitlijnen is een proces waar veel te vaak en te licht over wordt gedacht. Met deze regel begon ik een 3 kwart jaar geleden. En, ha, niet voor niets! Wanneer een auto is uitgelijnd dan staan de wielen voor en achter in één lijn, afgemeten en afgesteld vanuit de middellijn van de auto. Het hart van de as is het uitgangspunt van waaruit men stelt.

De firma Dassen staat al jaren bekend om zijn uitlijnen, vroeger nog met klosjes en touwtjes, nu met heel geavanceerde apparatuur. Camera´s worden op de wielen geplaatst en middels sensoren worden de gegevens doorgestuurd naar de computer. Een heel kostbaar setje maar dan kun je ook wat verwachten.

Een goed uitgelijnde auto “loopt” ook prima, trekt niet naar links of rechts en stuurt gemakkelijk. In Nederland zijn de meeste autowegen toch redelijk goed van kwaliteit en wanneer je het stuur even loslaat, zal een goed uitgelijnde auto gewoon rechtdoor blijven rijden. Alhoewel dit ook een beetje afhankelijk is van de kwaliteit banden.

Is uitlijnen dan zo noodzakelijk? Jawel! Uitlijnen ´maakt´ de auto. Een auto die niet is uitgelijnd en ook nog eens de verkeerde of verschillende banden heeft, rijdt al gauw als een zeepkist. Uitlijnen bespaart banden maar ook brandstof en voorkomt andere onnodige slijtage aan lagers en/of carrosserie. Wanneer de auto niet is uitgelijnd dan ontstaat er binnen een mum van tijd een slijtrand op de band en bij de APK-keuring kun je een negatief briefje verwachten. Uitlijnen is nog altijd goedkoper dan één enkele goede band en je hebt het probleem ook meteen opgelost voor je nieuwe banden. Voordeel genoeg dus.

We hebben een prima relatie met de firma Dassen. Ze leveren niet alleen vakwerk, maar staan ook altijd klaar met advies en daar waar mogelijk bieden ze ook nog een helpende hand.
Referenties genoeg, naast mij zijn Leonora, Hendrik Jan, Maria, etc.. allemaal al eens bij Dassen geweest. Iemand die een 4-wielsturing kan uitlijnen, nou geloof me maar, die kan echt wel wat.

Klinkt voor ons misschien niet zo leuk maar we zitten met onze hobby nu eenmaal in een hoek waar banden gevreten worden, velgen een tik hebben gehad en schokdempers, nou, die zijn na 15 jaar ook wel zo´n beetje op. In een gesprek met Johan heb ik begrepen dat sommige auto´s nu eenmaal vaste waarden hebben en sommige mogelijkheden van stellen daar niet op voorkomen. Echter, hij liet mij zien dat door middel van het stellen van een gedeelde veerpoot, alsnog een waarde binnen de marge kon worden gehaald. Merk je dat? Wat dacht je?

Uitlijnen is echt een vak op zich, het vereist inzicht, accuratesse en bovenal het belangrijkste, de feeling. Al lijn je een auto nog zo goed uit, wanneer je het niet in je vingers hebt, krijg je ´m nooit zo op de weg dat je kunt zeggen… dit zit! Dit stuurt! Dit gaat!
Wanneer Johan iets stelt en het achter een graadje uit het lood laat staan dan krijg je het stuur niet meer recht of je waait van de weg af. Door deze troubleshoot-ideeën krijg je opeens een heel andere kijk op auto´s. Het lijkt mij duidelijk dat je een prima inzicht moet hebben om het gedrag van een auto te begrijpen, en dan heeft iedere auto nog zijn eigen specifieke eigenaardigheden.
Je wordt ook zo maar geen monteur die kan uitlijnen. Feeling en contact met het voertuig zijn een eerste vereiste. Al kun je de getallen nog zo strak plaatsen, het moet wel in de auto zitten. Dat is ook de reden dat zij heel vaak, nagenoeg met iedere auto, proefrijden.
Voordat Johan begint, controleert hij eerst de banden en de bandenspanning. Aan de hand daarvan heeft hij al cijfertjes in zijn hoofd hoe het er uit zou kunnen gaan zien. Op basis van de afwijking stelt hij de auto en wanneer het buiten de marges vallen wordt het van boven tot onder, duwen, trekken en stellen. 

Zo ben ik er achter gekomen dat een schokdemper krom was, Hendrik Jan had achter een verschil en Leonora haar auto had dit voor. Zij pakte het meteen goed aan, nieuwe schokdempers rondom! Bij Maria werd een kleine speling geconstateerd bij de binnenste spoorstangkogel en bij een oud clublid een heel klein scheurtje in een hoes en speling op een lager. Het zijn maar net van die dingen.

Hoe ontstaat dat zo?

Meestal zijn het de bochten die je te krap neemt waardoor je wiel een stoeprand raakt. Parkeerplaatsen te krap, vluchtheuveltje, opa kijkt niet uit en hop, BOEM! Een paar tikkies per jaar loop je altijd wel op. Zoals iedereen bemerkt heeft, komen er steeds meer heuvels en drempels. Onze auto’s zijn inmiddels een dikke 10 jaar oud en alleen de laatste jaren heeft ie flink wat drempels te verwerken gehad. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de auto nu opeens meer tikken te verwerken heeft gekregen. Het is daarom ook verstandig dat je het uitlijnen jaarlijks laat doen. Een band is al net zo duur en vergeet niet, er zitten er meestal vier onder.
Zo´n tik kan de sporing goed beïnvloeden, een paar tikjes en het is alsof je de band duwt of trekt over het wegdek. Na een half jaar kun je tegen de heren APK zeggen…komt dat van die tik? 

Naast uitlijnen is ook uitbalanceren noodzakelijk, achter merk je het misschien niet zo maar voor des te erger. Wanneer je stuur uit handen trilt dan wordt het hoog tijd. Ook banden slijten zo.
Overigens, dit staat wel helemaal los van elkaar. Een goed uitgelijnde auto kan zeker trillen in het stuur. Kromme velg, slechte band, canvasbreuk, bultje er op.. ja ja, het rijcomfort op een auto krijg je cadeau maar dan moet alles wel goed onderhouden worden.

Het bedrijf gaat verder en staat niet stil bij luxe auto’s. Vrachtauto’s, opleggers, loaders en heftrucks worden daar ook onderhanden genomen. Voor zowel banden als reparatie van banden. Deze afdeling is volledig gespecialiseerd en heeft zelfs een mobiele afdeling.

Gerard, rechts op de foto, is een specialist. Hij doet zowel garage als voorraad. Verder draait hij ook mobiel mee. Een gaatje in zo’n band is dus voor hem een koud kunstje. Of dat nu aan de A2 is of hier in de garage.

De firma Dassen in Eindhoven is één van de bekendste van Nederland. Ze wisselen banden, lijnen alles uit wat ook maar wielen heeft en zijn specialisten in de ook wat duurdere merken. Zo hebben ze Aston Martin, Jaguar en Ferrari maar bijvoorbeeld ook Bentley of Rolls Royce. 

Dit is voor mij meer dan overtuigend genoeg en wanneer clubleden mij een dankwoord laten doorgeven dan doe ik dat hier met alle plezier. Bedankt voor alles en de fijne samenwerking, het advies en ondersteuning bij onze hobby.
Tot slot wil ik nog melden dat er nog een hele uitleg op het internet staat; klik hier voor meer.
Mochten er nog vragen zijn dan horen we het wel.

En voorraad? Genoeg! Zo niet, dan dezelfde middag nog of een dag later.


Hans Peters