Ik
ga een stukje schrijven over het hoe en wat er aan mijn Mazda 626 2.2i glx
coupé is gebeurd. Het begon allemaal in juni 2003,toen ik de auto helemaal in
Overijssel (dat is een heel eind weg van Landgraaf) kocht. Ik besloot toen te
gaan kijken naar een witte 626, welke mij behoorlijk aansprak. Ik had destijds
alweer genoeg van het rijden in mijn kadett 1.6i uit 1990 omdat deze letterlijk
te ‘rottige probleempjes’ aan zijn wielkastschermen had. Er vielen gaten in
zo groot als tennisballen, wat ik bij de koop van de kadett in november 2002
lang niet zo erg had verwacht. Ik heb toen wel nog de kadett aangehouden,
simpelweg ook omdat er niet veel gereageerd werd toen ik hem op marktplaats
zette. Heb de kadett uiteindelijk eind februari 2004 verkocht aan een bekende
van me.
Verder met de Mazda, die ik dus
op die mooie 4e juni heb gekocht, nu dus 2 jaar geleden. Ik kon de
witte bolide meteen aardig aan de tand voelen omdat ik immers een kleine 250
kilometer terug te rijden had naar het Z-Limburgse land. Gelukkig niks vreemds
ontdekt op de terugreis en dat was even een stukkie blitser gevoel dan mijn
kadettje mij gaf.
Ondertussen
heeft mijn Mazda nogal wat chirurgische ingrepen ondergaan. Na de eerste week
eerst 4 nieuwe banden, want daarmee kwam hij niet door de keuring (2 hadden er
te weinig profiel). Dit waren slechts standaard 185 banden. Hier heb ik juni
2004 verandering in gebracht. Ik wilde graag ietwat bredere banden wat mooier
uit zou komen. Het waren 205/50/16 banden geworden van Kléber. Tegelijkertijd
nieuwe Mangels Indiana velgen erop laten monteren. Zag er prachtig uit, maar wel
een dikke 1000 euro lichter. Verder heb ik sinds juni 2004 mijn sportsetje
binnen. Na een hoop ongemak en geduld, na 4 maanden wachten. Eerst foute
levering voor een hatchback, dan weer was de fabrikant traag. Toen is het
uiteindelijk het Pakfeifer sportsetje geworden, die ik via de tuningshop in
Hoensbroek heb besteld. Nadat het zaakje eindelijk bijgeslepen was door Petan in
Brunssum en totaal gespoten, te weten sideskirts,voorbumper en achterbumper met
natuurlijk het racegaas, was het eindelijk voltooid in september 2004. En het
resultaat mocht er zeker zijn, wit met een antraciete zwarte rand doorlopend
rondom de auto onderaan. Tegelijk heb ik de spoiler, die ernstig aan het
bladderen was opnieuw laten spuiten en de voorste spatlapgedeeltes, welke ik
verwijderd heb, aangezien het er niet mooier op wordt in combinatie met de
skirts. Verder heb ik toen de naden in de motorkapruimte laten behandelen waar
lichte corrosie in zat en de rand van de kofferklep achter.
Verder
heb ik sinds april 2004 een Simons sportuitlaat eronder gemonteerd met een
autovriend van me, waarbij ik meteen besloten heb ook het voorste, flexibele
gedeelte te vervangen aangezien het meegevende gedeelte er aardig versleten
uitzag. Tegelijkertijd is er toen een K&N vervangingsfilter ingekomen. Het
geluidje van de auto mocht er wezen zeg, wel bescheiden, niet Te luidruchtig,
het was precies goed.
In juli 2004 heb ik een
compleet nieuw schuif-/kanteldak erin laten monteren bij Aram. De oude van mij
lekte bij stevige buien enorm en de zwengel viel er vaak uit vanwege een
versleten schroefdraad. Van binnen heb ik de auto nauwelijks veranderd op een
sportpedaalsetje na dan. Ook heb ik begin 2004 nog een nieuwe Sony Xplod radio
met mp3 gekocht nadat ik zag dat mijn VDO radio geen aansluitingen had (was
immers standaard model) om een versterker en basrol op aan te sluiten, welke ik
voor slechts 35 euro tezamen op de kop had weten te tikken. Ik moet zeggen dat
het niet verkeerd klinkt, dus zo af en toe bij een mooi nummer maar eens ff wat
volume extra. Verder heb ik enkele onderdelen moeten vervangen zoals de accu
begin 2004 en enkele maanden terug begaf mijn rempedaalsensor het. Op zich geen
grote bedragen dus gelukkig.
Verder
heb ik met Hans vorig najaar samen de remmen rondom bekeken en totaal nieuwe
remvloeistof erin laten lopen en de troep weggehaald. Tevens heb ik er toen voor
nieuwe remblokken op moeten zetten en 1 schijf moest gevlakt worden. Uiteraard
heeft hij beurten gehad; 2 stuks die uitgebreid waren. Ik moet wel de
versnellingsbak nog doen binnenkort en enkele puntjes corrosie behandelen. Oh
ja, heb sinds enkele maanden spoorverbreders achter omdat het er anders niet
super uitzag met dat sportsetje. Beide kanten 15 mm naar buiten gekomen.
Wat ik graag nog
binnenkort zou wensen aan de auto is een nieuwe voorruit aangezien de huidige
onder de miniputjes zit en paar sterretjes. Eventueel de ramen nog professioneel
laten tinten, maar dat doe ik niet meer dit jaar, denk ik.
Voor
de rest rijd ik zowat elke dag met grote tevredenheid en plezier in mijn Mazda,
alweer 2 jaar lang.
Groeten
en tot ziens bij de meetings.
Tom
Hendriks