EIGENAAR & AUTO

 

Naam: Hendrik Jan Zwerver

Geboren: Ja, in 1973

Sport/Hobby: Waterskiën, Elektronica en nu ook de 626 erbij

Auto: 626 GT Hatchback 4WS uit 1989

Werk: Voorontwikkelaar bij Philips Lighting Electronics. Ik ontwikkel elektronische lamp drivers

 

Mij is de gelegenheid geboden om een stukje te schijven in het clubblad, zodat ik jullie kan vertellen wie ik ben, wat ik doe en waarom ik nu ook zo'n wagen heb gekocht. Ik kom van oorsprong uit Heerenveen en heb daar zowat mijn hele leven gewoond, totdat ik na mijn afstuderen in 1998 werk kreeg in Eindhoven. Ik ben van kleins af aan al bezig geweest met elektronica. Het begon al op de lagere school. Ik wilde perse in de techniek, dus ben ik naar de LTS gegaan. Met een LTS diploma op zak ben ik naar Leeuwarden gegaan en heb daar de MTS en de HTS gedaan. Na een tijdje zoeken naar werk ben ik in Eindhoven terechtgekomen. Het was in het begin wel erg wennen want ik was ver van mijn Friese haagje, elk weekeinde met de ramp trein op en neer naar Eindhoven en ik woonde bij een oude hospita in.

Het werk bij Philips voldeed goed, dus heb ik besloten om in Eindhoven te blijven en heb daar een 2-kamer flatje gekocht. Omdat ik elk weekeinde naar Heerenveen wilde (doe ik nog steeds) heb ik een NISSAN SUNNY 1.7D uit 1989 voor f6000,- met 180.000 km op de teller gekocht. Ik had toen totaal geen kijk op auto's. Het enige wat ik wist was dat een Jap altijd goed is. De wagen heeft zijn dienst wel bewezen want ik had er tot aan het begin van de afgelopen zomer een dikke 100.000 km mee gereden en relatief weinig mankementen gehad. Ik wilde de SUNNY ook helemaal niet weg doen, totdat ik een keer in Leonora haar 4WS auto mocht rijden. Ik was meteen verkocht. Zo'n kar wil ik ook. Iemand van de club (ik weet niet meer wie) vertelde mij tijdens de Japanse autodag in Assen dat er in Roermond al een hele tijd een 626 met 4WS te koop stond. Ik heb Hans gevraagd of hij mee wilde om te kijken of dat iets was. Daar eenmaal aangekomen bleek dat er nog al wat aan mankeerde. Ik zei tegen de verkoper dat ik in principe een goede wagen weg deed voor een andere oude wagen waar van alles mee mis was en dat ik de prijs naar beneden wilde hebben. Want eigenlijk dacht ik bij mezelf op dat moment dat ik wel gek leek. Welke gezonde Nederlander ruilt nu z'n oude wagen in, waarvan je zeker weet dat hij goed is, tegen een andere net zo oude wagen waar van alles aan mankeert èn er ook nog eens een 5500 gulden bij moet leggen. Dat is toch financieel gezien erg krom, maar ik vond de wagen toch wel erg mooi.
Maar goed, na lang gepraat hebben Hans en ik de verkoper zover weten te krijgen dat hij de wagen picobello in orde zou maken en dat ik de wagen met afleveringsbeurt voor 5500 gulden mee kreeg. Ik blij, want ik rij in een bijna tweekeer zo grote auto terug en ik heb 4WS. Die pret met 4WS begon op dezelfde dag al te haperen.
Verbaasde me niks want er zit een productie fout in de timer unit die de 4WS computer voed, dat hebben ze allemaal. De een wat minder erg dan de ander, maar het zit er wel in dus opgelet. Iedereen met 4ws die nog niet een revisie timer heeft, word sterk aangeraden via Hans Peters dit te regelen, want als hij uitvalt tijdens een haarspeldbocht (bij Almere heb je 'n leuke 4WS bocht) met 140km/h...crash! Ik heb de volgende dag gelijk die van mij gerepareerd en sindsdien geen problemen meer gehad.

Hoe heb ik Hans leren kennen:

Toen ik net een jaar bij Philips werkte, was Hans daar ook via Origin aan het werk als 2nd line troubleshooter. Hij zocht iemand die een potmeter passend kon maken voor z'n 4ws auto. Niemand op de afdeling wist daar iets van. Ik ook niet maar had er wel oren naar. Een auto die ook met de achterwielen kon sturen, dat wilde ik zien. Dat kon alleen als ik dat kreng gerepareerd kon krijgen. Na 1,5 jaar zoeken, meten en lezen in zijn workshop boeken ben ik er toch uitgekomen hoe het hele systeem werkt en kon die van Hans en inmiddels ook die van Barry repareren. Even dit: het was bij die auto's niet alleen even de timer unit repareren maar er moest tevens een nieuw stukje circuit ontwikkeld worden om een andere potmeter elektrisch passend te maken op de 4WS computer. Dat was wel een leuke klus. Op een gegeven moment had ik het systeem zo onder controle dat ik met een afstel potmeter de wielen achter kon laten draaien zonder het stuur aan te raken. Dat was voor mij een bewijs dat alles klopte.

Zomervakantie in Terhorne

Mijn enige echte passie zijn speedboten en al het andere wat met water(-sport) te maken heeft. Ik heb vorig jaar een speedboot gekocht, opgeknapt, vaarbewijs gehaald en een dikke stinkende 60pk 3cilinder tweetakt aanhangmotor erbij gekocht. Dat zaakje is in mei te water gelaten en flink gebruik van gemaakt. Ik heb daar ontzettend veel plezier mee gehad in en op het Sneeker meer. Ik weet niet of jullie de dag kunnen herinneren dat Maxima (niet de Nissan maar die griet van Willem) op het starteiland was. Het was de hardzeildag tijdens de Sneek week. Nou toen waaide het storm, golven van meer dan een meter hoog. Ik en m'n neef waren er ook met onze speedbootjes en hoe! M'n neef heeft tijdens dat stormachtige weer z'n 240pk aanhangmotor verloren. Was kompleet afgebroken van de spiegel. De boot was aan het zinken. Ik was er nog net op tijd om het zaakje aan mijn boot te koppelen en hem van het Sneeker meer af te halen anders was hij verzopen. Ik had ook nog twee blondjes achter in de boot, die waren ontzettend bang geworden (ach vrouwen hè, zijn niks gewend).
Voor de rest ben ik eigenlijk alleen maar wat wezen waterskiën en bier drinken. Dat was m'n vakantie.

Na de vakantie

Werken aan m'n nieuwe oude speeltje, en die van Hans. Ik heb er Xenon HID verlichting ingebouwd, grillicht, cruise controle. M'n achterbumper zat een deukje in, die heb ik er uit weten te krijgen en gelijk maar met wat tectyl bezig geweest.
In die van Hans nog de kabelboom voor ABS gemaakt en de bedrading onder het dashboard opgeruimd. Nu wil ik een "intelligente" auto headlamp leveling ontwikkelen die ook zelflerend is. In het volgende clubblad vertel ik daar meer over.
Ik denk dat ik nu maar stop want m'n bier is bijna op en het is al laat.

(n.b. redactie) Inmiddels heeft Hendrik Jan 4 auto's gehad met 4WS, deze allemaal prima gerestaureerd en in hele goede conditie gebracht. Één ervan is er in 2004 verkocht aan zijn collega, de ander in 2006 aan zijn andere collega. Jurgen is inmiddels ook clublid geworden.
HJ zijn hobby strekt tot uiterste perfectie. Er kan zonder blikken of blozen worden gezegd dat hij topkwaliteit levert en niet van rommel houdt. Naast zijn auto heeft ook zijn boot een metamorphose ondergaan. Een schitterende Stingray 6 cylinder zet slokken water aan de kant wanneer deze op zijn staart getrokken wordt. Ook hier heeft hij prima vakwerk geleverd. De boot is voorzien van nieuwe electriek, kabels, meters, prop, verlichting, superb geluid, extra accu, koelkast, gasbom superbeurt op de motor en wat al niet meer om een BBQ feestje op het midden van het Sneekermeer tot een succes te brengen. Alleen zijn acrobatentour op de skylat wil nog niet zo helemaal....