EIGENAAR & AUTO

 


In dit verhaal een stukje over mijn wagen en hoe het is gekomen dat ik dagelijks in een Mazda 626 Coupé stuur...

Vanaf zijn 18e reed hij al in een Ford: mijn vader! Na jarenlang van merkentrouw is het in 1993 tijd geworden voor iets beters: Samen met mijn vader stappen we gezamenlijk de showroom binnen van de Mazda dealer in Stadskanaal.
Daar valt het oog op een donkergrijze Mazda 626 1.8 en om het verhaal niet teveel uit de doeken te doen: binnen 30 minuten waren we klaar! Zonder proef te rijden vertrouwt mijn vader volledig op de technieken van de Japanner (als je de motorkap geopend hebt weet je al genoeg) en hij valt ook vooral op het uiterlijk van de wagen. Anno 2001 zie je er zoveel van rondrijden dat het mooie van zo'n wagen niet meer zo opvalt, maar zo'n 626 (type GE) is een prachtige verschijning.
De Ford Sierra 2.0 gaat de deur uit en op de oprit een prachtige gloednieuwe 626 hatchback uit de showroom.
In 1996 is deze wagen ingeruild voor een nieuwe van hetzelfde type, maar dan met Airco, CD-wisselaar en een ander kleurtje zodat je ook kunt zien dat er een nieuwe auto op de oprit staat...Bordeaux-Rood.
Neem van mij aan: de Ford was snel vergeten!

Het is december 1996 dat ik maar weer eens bij de Mazda dealer in Stadskanaal naar binnen stap om me te oriënteren op een 323F-je. Zo'n auto leek mij altijd al wel wat en ik had nog steeds geen eigen auto omdat er altijd wel wat te lenen was van de zaak of van je ouders maar op den duur wil je toch wat...... en bij mij moet alles altijd in 1 keer goed zijn dus vandaar ook mijn wens voor een jonge wagen.

Op dit moment heb ik mijn oude kofferdeksel, dus zonder spoiler, weer teruggezet. Mijn spoiler was niet zo mooi meer en zonder spoiler is toch ook beste strak............ik houd het eerst maar zo...
Helaas heb ik geen foto van "Eigenaar MET auto".

De dealer had al 2 nieuwe auto's aan onze familie verkocht en er was wederzijds vertrouwen. Maar 323F-jes waren schaars en deden het goed als occasion en de prijzen waren destijds vanaf zo'n fl. 13.500,- 


Nu wees de dealer mij die bewuste dag op een pas ingeruilde 626 Coupé. Was dat niet iets voor mij? Tja, de wens was een f-je en een 626 vond ik niet zo nodig.
Maar ik heb die wagen dezelfde avond nog meegekregen voor een proefrit van 160 km (ik had een doel) en de rijkwaliteiten lieten een diepe indruk op mij achter! Het gekke ding had in 8 jaar tijd nog maar 80.000 km gelopen en jong was de wagen ook niet meer (maar wat is oud?)
Die 2.0 liter carburateur motor deed het heel goed en de wagen reed dus ook heel goed. Ik kon immers vergelijken met een paar maanden jonge 626 1.8i 16V van mijn vader en ik vond dat de Coupé gewoon minstens net zo goed reed als een nieuwe auto. En carburateur? Man, als je het mij vraagt lag er een injectiemotor in die wagen, want hij ging er als een speer vandoor!
De volgende dag heb ik de wagen gekocht. Ik heb er toen fl. 14.500 (veel geld) voor betaald maar bij die prijs zat een gloednieuwe nog in te bouwen Vialle LPG installatie inbegrepen en ik kreeg een jaar totale garantie op de wagen!

Ik heb van de aanschaf nog nooit spijt gehad, alleen maar plezier! Ik vind de Coupé de mooiste 626 die Mazda ooit heeft gemaakt en vooral technisch zit het allemaal erg goed in elkaar. De 2.0 12V motor doet het geweldig op LPG en van de beslissing om op LPG te gaan rijden heb ik nog geen seconde spijt gehad. Starten is Lopen en bovendien rijden met nog meer dan genoeg power voorhanden!

Zoals je uit de kilometerstand kunt opmaken had mijn Coupé bij de eerste eigenaar niet zoveel kilometers voor de kiezen gekregen. De auto is pas echt ingezet toen ik het ding kreeg! Zo'n 40.000 km heb ik er per jaar mee gereden en momenteel zit ik bijna op 50.000 km per jaar...en als je zoveel van je auto mag en kunt genieten, dan weet je de kwaliteiten ook wel te waarderen!
Ik kan alleen maar concluderen dat het gewoon geweldig spul is wat daar bij Mazda in Japan van de band rolt....gewoon geweldig! Mijn Coupé wordt dagelijks gebruikt en daarbij wordt niets ontzien. Toch ben ik zuinig op de wagen en een koude motor en bak worden netjes behandeld. Eenmaal op temperatuur wordt het allemaal op de proef gesteld en wordt er lekker in de versnellingen doorgetrokken naar het hoge toeren gebied van de motor... en wat er dan gebeurd met een wagen die op LPG rijdt dat is gewoon helemaal niet verkeerd. Ik ben net zo snel als een VW TDI (rode I) met als 2 bijkomstige voordelen dat het gemiddelde brandstofverbruik bij een pittige rijstijl ligt om en nabij de 1 op 10 en dat alles ook nog eens heel blijft...... en dat kun je niet zeggen van TDI-tjes die altijd maar plankgas worden bereden.
Over heel blijven gesproken.........het bewijs is al vaak door anderen geleverd, en zelf kan ik daar nog mijn ervaringen aan toevoegen...
Regelmatig heb ik op de Duitse Autobahnen (25 minuten vanaf huis en ik mag zo hard rijden als ik kan) gestuurd en de topsnelheid op LPG is 2 km langzamer dan de topsnelheid op benzine.
De meter loopt dan uit zijn bereik en ik schat dat de top op zo'n 203 km ligt (en als dat 190 échte kilometers per uur zijn hoor je mij niet mopperen). De wagen blijft bij dergelijke snelheden uiterst stabiel op de weg liggen, maar dat zal je niets verbazen want dat doen alle coupés al!

Momenteel heb ik al 215.000 km in de Coupé gestuurd en is de tellerstand dus opgelopen tot 295.000 km. De wagen heeft mij al die tijd nog geen enkele keer in de steek gelaten en het ziet er ook niet naar uit dat het ooit zal gebeuren. Je weet namelijk wat je hebt en je kent het ding door en door dus je hebt er een band mee en vertrouwt er blindelings op.
Ik hoef me nooit zorgen te maken of het ding wel wil starten als ik er straks weer mee naar huis moet. Dat soort dingen vergeet je gewoon!
Ik ben zo'n 15 keer naar Polen gereden en dan is het toch prettig dat je goed spul hebt!
De wegen zijn daar overigens niet zo denderend maar de wagen heeft er blijkbaar niet onder geleden want het rijdt nog erg goed allemaal! (Afgezien van wat ruimte in de aandrijving, maar daar is dan ook nog nooit wat aan gedaan en alles is origineel: koppeling, wiellagers etc.)
De eerste 3 jaar heb ik de Coupé elke 10.000 km naar de dealer gestuurd voor een onderhoudsbeurt maar momenteel doe ik 1x per jaar een grote beurt en voor het verversen van olie ben ik "vreemd gegaan...". Zelf kan ik nu ook olie aftappen door de wagen op een paar tegels te rijden en er onder te kruipen.....
Ook vanwege het dagelijks rijden van langere afstanden waarbij de motor altijd goed warm wordt en het gegeven feit dat de motor op LPG (schoon!) draait, laat ik de olie wat langer in het carter zitten... zo'n 20.000 km is geen probleem.
Het filter kan ik wel tussen de verversingsbeurten door een keer extra vervangen en dat doe ik dan ook wel.
Naast het plezier dat je aan het rijden in een Mazda 626 Coupé beleeft, is het ook leuk een wagen met een unieke uitstraling af en toe eens wat op te peppen. Dat houdt het voor jezelf ook leuk want alles wat er aan de wagen wordt veranderd (lees: verbeterd) geeft je het gevoel dat je nog wel even voort kunt want je krijgt er een "andere" auto door.
Het geld dat anderen stoppen in de aanschaf van een andere wagen en daarbij de financiële afschrijving maar voor lief nemen stoppen wij als liefhebbers toch gewoon in deze wagens?

Bij deze 626 Coupé GLX is door de jaren heen wel het een en ander veranderd. De belangrijkste aanpassingen:

- Borbet 15" lichtmetaal (bij kilometerstand 90.000)
Tevens toen 4 nieuwe banden 195/60 R15 Bridgestone Potenza
- Stuurhuis met bekrachtiging (km stand 100.000)
Dit stuurhuis is afkomstig van een witte Coupé GT die op de sloop lag (km-stand GT 180.000 km). Het stuurhuis is gemonteerd door de dealer en ik heb er zelf voor gezorgd dat het snelheids-afhankelijke stuurhuis op mijn auto ging functioneren: ik had immers geen injectiemotor en dus ook geen snelheidssignaal. Door een constante spanning van ongeveer 5 Volt op de magneetklep te zetten, gaat die klep open en kan de olie in het hydraulische circuit rondgepompt worden. Dit stuurhuis is inmiddels dus al 360.00 km oud!
- Monteren achterspoiler (km stand 100.000)
Van dezelfde sloop-GT, die toevallig ook wit was en alleen het dak in elkaar had, heb ik de achterklep waar een spoiler op bevestigd zat afgehaald en de complete klep overgezet op mijn wagen. Ondanks dat die sloop-GT uit 1998 kwam en mijn wagen uit 1989 was er geen kleurverschil. Ik had nu voordelig een spoiler en mijn eigen reserve kofferbakdeksel!
- Remus einddemper (km stand 100.000)
Mijn eerste Remus achterdemper heb ik ook van deze sloop-GT gehaald (fl. 50,-)
Ik weet niet hoe oud die Remus destijds was, maar maximaal dus een paar jaar en 180.000 kilometer. Deze demper is nu eindelijk kapot en de nieuwe Remus is in bestelling (Sebring is overigens niet meer te verkrijgen voor de 626 -serie GD en de Remus is goed bevallen dus waarom niet een nieuwe?) Er wordt momenteel nog een nieuwe serie van deze uitlaten geproduceerd, maar het kan de laatste serie zijn dus wil je nog eens een super geluidje zonder lawaaiig te zijn: bestellen zo'n ding! (fl. 500,- incl. en dat is maar iets duurder dan een Mazda einddemper en optisch wel 10x zo mooi!).
Kwaliteit van de Remus: exact weet ik het niet maar maximaal heeft mijn einddemper het 180.000 + 180.000 (280.000 - 100.000) kilometers uitgehouden! (360.000 km! Fantastisch)

- Cruise control
Van het merk John Gold een cruise-control setje aangeschaft en zelf gemonteerd. Ben er heel blij mee!
- Trekhaak (km stand 270.000) 
Had ik al 4 jaar in de schuur liggen maar is onlangs gemonteerd (ook uit de sloop-GT) 
- K&N luchtfilter (km-stand 205.000)
- Optima accu (km-stand 220.000)
Sneller ronddraaien van de startmotor en bij audio bovendien wat reserves aan boord.
Onderhoudsvrij en een aanrader! Gaat een autoleven lang mee.

- Onderstel verlaagd (bij 240.000 km)
SPAX verenset, 40 mm verlaagd. 
Schokbrekers: Koni rood rondom.

Audio
Onlangs is de audioset opgewaardeerd en nu spring het geluid eruit!
JVC Flatface receiver/cd speler 4x45 Watt met wisselaar
4 Audio Design speakers van 16 cm met gescheiden tweeters (2 in hoedenplank en 2 in een speciaal op de deurpaneel gemonteerde behuizing)
Het geheel is aangesloten met dikke speakercable.
Een subwoofer is niet nodig en kost toch teveel ruimte vanwege de aanwezige LPG tank. Bovendien is de auto verlaagd en teveel gewicht doet de veren alleen maar sneller inzakken...


- Verdere accessoires
Oscillating Vents (uit de USA-modellen)
Sportstuurtje 3-spaaks
Traploos instelbare interval op ruitenwisser
Startonderbreker met afstandbediening
Bestuurdersstoel uit een 2.2i Coupé die in hoogte verstelbaar is.
Elektrische spiegels van een GT in de kleur van de carrosserie gespoten
Verstralers gemonteerd in de grill
Bosch Twin ruitenwissers
3e remlicht


De huidige conditie van de wagen is dik in orde! Wel heb ik in de planning om bij mooi weer de wagen in de tuin te parkeren en er dan wat preventief onderhoud aan te gaan plegen. Op de motorkap zitten twee roestplekjes (van binnen uit) die moeten worden aangepakt. Helaas onvoldoende ML behandeling denk ik. Ook bij een kofferdeksel rubber (linksboven de trekhaak) zit een roestplek en dat moet worden aangepakt. Ik wil nog jaren blijven rijden in deze wagen en qua kilometerstand mag dat geen probleem worden. We weten allemaal dat deze auto's in staat zijn om 750.000 km of meer af te leggen met dezelfde motor dus daar vertrouw ik dan maar op! (en anders koop je voor een paar centen een andere motor of een andere Coupé toch?) 
Eéns per jaar besteed ik een zaterdag of zondag aan het poetsen van de lak en verder moet ie het maar volhouden. Tenslotte ben ik een gebruiker van de wagen.
Wasbeurten doe ik in een wasserette (Wesumat) in de omgeving en gebruik altijd hotwax tijdens de spoelingen.
Omdat mijn auto veel gebruikt wordt is het dan ook geen troeteldier als het om de uiterlijke vertoning gaat, alhoewel ik er zuinig op ben en de wagen er best netjes uit ziet.
Afgelopen winterseizoen heb ik op winterbanden gereden. Voor de veelrijders onder ons: absolute aanrader en terecht dat er veel aandacht aan wordt besteed. Die dagen dat er echt een pak sneeuw lag had ik nog echte tractie en andere weggebruikers stonden stil of reden heel langszaam. En als ik je dan toch een band mag aanraden: Gooi om je originele stalen velgen eens Toyo Snowprox 940 in de maat 185/70 R14! Deze winterband heeft geen nadelen, alleen maar voordelen. Je merkt niet dat je op winterbanden rijdt en de reden dat ze er in het voorjaar maar weer af moeten is het feit dat lichtmetaal optisch veel mooier is. De wagen staat nu op Toyo Proxes 195/55/15 en ondanks de verlaging van 40mm rijdt het allemaal nog heel verdienstelijk en comfortabel. Ik zou wel lagere banden willen monteren maar dan krijg ik problemen met drempels en dergelijke obstakels.

Door de club ben ik wel in aanraking gekomen met de GT modellen en het lijkt me geweldig om zo'n model te bezitten, maar het is voor mij niet interessant om de simpele reden dat mijn auto op LPG vele malen goedkoper de kilometers slijt dan een GT en ik beleef er toch ook uitermate veel plezier aan op deze manier en mag dus niet mopperen.
Ook de latere 626 modellen kunnen mij niet bekoren omdat ze zo gewoon zijn. Ik weet hoe het GE model rijdt en heb er zelf ook veel in gereden. Maar ook de nieuwste modellen van de 626-generatie vind ik niet mooi.

Met de 626-serie uit de 80'er jaren heeft Mazda het destijds helemaal gemaakt en ik blijf erbij dat wij met z'n allen de mooiste en fijnste wagens hebben gewoon omdat de fun-factor hoger is en omdat het ontwerp vele malen tijdlozer is dan de modellen die je nu nieuw kunt kopen!
Wist je trouwens dat het model type GD (1987-1993) momenteel de meest geëxporteerde auto is?
In Polen en andere Oost-Europese landen treffen ze het maar met zulks hoogwaardig spul, want die auto's kunnen probleemloos nog eens 10 jaar mee! .............en ik heb het zelf gemerkt: je wordt erin nagekeken en dat komt niet alleen door de gele kentekenplaat.........

Nog even een feit: in juli 2001 ben ik nog eens naar Polen gereden voor een korte vakantie en dat is altijd feest als je via Noord Duitsland mag rijden ( Bremen - Hamburg - Berlijn ).
Op de terugweg is het mij gelukt om in 4 uur vanaf de Berliner Ring terug te rijden naar Stadskanaal. Dankzij de nieuwe remschijven en blokken van EBC die onlangs zijn gemonteerd was dit een veilige rit. Ook de wegligging was dik in orde en ik kwam fris weer thuis.
De naald van de snelheidsmeter is hierbij zoveel mogelijk op 190 km/u geparkeerd en nauwelijks onder de 180 km/u gekomen en dat getuige maar weer van de onvoorstelbare kwaliteit van Mazda !

In het noorden kom ik overigens nog veel Coupé's op de weg (en op parkeerplaatsen) tegen en ik overweeg steeds om een setje visitekaartjes in de auto te leggen om die vervolgens bij een geparkeerde Coupé achter de ruitenwisser te steken. Je kunt aan de auto's overigens zien dat de eigenaar blij met die wagen is want ze staan er stuk voor stuk nog mooi op! Op zo'n visitekaartje wil ik dan de tekst plaatsen in de trend van "Wat heeft u een mooie auto! Wist u trouwens dat er van dit model een erkende liefhebbersclub bestaat? Zie www.mazda626.nl". Niet meer en niet minder......maar dat moet er nog steeds van komen........

Gegroet, Patrick Leegte