Beste leden,
Het is mij een genoegen om me even voor te stellen aan de club. Ik ben geloof ik al 2 jaar lid van de club en heb nog niet in het clubblad gestaan. Dat was wel verplicht meen ik. Nou, bij deze dan.
Ik heet Mark Derks, ben 26 jaar oud en mijn beroep is Machinaal bank werker. Nou ja eigenlijk ALLROUND in de metaal. Ik heb een eigen bedrijf in de metaal dat is gevestigd in Veenendaal. Ik heb met de ledenvergadering gezegd dat ik mijn bedrijf beschikbaar wil stellen om 1 of 2 zaterdagen per maand te kunnen klussen aan de auto's van de andere leden. Nadere informatie hierover komt nog. Ik ben op 7 Maart 2003 getrouwd met mijn lieve vrouw Angelique. Zij is verder ook best wel verliefd op Mazda's. Omdat ze nu ook haar rijbewijs heeft gehaald in augustus dit jaar willen over een tijdje misschien toch nog een Mazda 626 aanschaffen. Verder rijd ik een Mazda 626 Coupé GT 2.0i 16v. Ik heb deze auto 4 jaar geleden gekocht. Ik zag hem staan bij een autogarage die ik al van jongs af aan ken. Toen ik op die dag langs reed en ik die auto zag staan was ik meteen verkocht, ik ging even kijken wat er allemaal voor toeters en bellen aan zaten. Nou en het was me wat. Elektrische spiegels, elektrisch (origineel) schuif-kantel dak, elektrische ramen en nog veel meer. Ik vond dat toen wel een kei mooie auto, nog steeds; ik moet er wel wat aan repareren, maar dat doe ik allemaal op zijn tijd.
Zo nu even over onze Mazda 626. Wat is er in
die tijd allemaal mee gebeurd? Eigenlijk niet veel, alleen heb ik in de eerste
week van januari 2001 de motor die daar in zat zelf helemaal gereviseerd; heb
namelijk een doorgeslagen koppakking gehad. Ik had nog geluk omdat het koelwater
bij de olie is gekomen, je kan je wel voorstellen dat 7 liter koelwater met 5
liter olie een dikke troep wordt. Nou dat is het ook. Alles was ondergelopen tot
in de luchtsnelheidmodule toe. Die was nog goed, die had ik scheef neer gelegd
zodat alle drab er uit kon lopen. Ik heb toen de kop helemaal kaal gemaakt en
opnieuw gevlakt en alle klepzittingen opnieuw opgeschuurd met schuurpasta en de
klep die er bij hoort.
Dat was het meeste werk. Daar ben ik 3 dagen mee bezig geweest, voordat alle
kleppen weer mooi pasten en aansloten op de zittingen. Ik heb er ook nog foto's
van. Die komen in het clubblad te staan denk ik. Anders komen ze op internet te
staan. Toen ik dat allemaal weer in elkaar heb gezet, had ik een foutje gemaakt.
Dat was dom van me maar ja ik ben maar een mens, en daar heb ik van geleerd. Ik
had namelijk alles weer terug gezet en ging de kop er op zetten en toen had ik
met de kopbouten aandraaien verkeerd op de momentsleutel gekeken, ik had
namelijk alle kopbouten 1 keer zo vast gezet dan dat ze voorgeschreven werden.
Daar kwam ik met de laatste 2 bouten achter, ik dacht shit. Ik heb de bouten
aangedraaid, dus zal het niet goed zijn om ze weer los te maken. Ik heb het maar
vast gezet. Uiteindelijk heeft de motor nog een anderhalf jaar gelopen, toen
sloeg de pakking weer door. Ik dacht er uit met dat ding en heb toen in
september 2002 een 2e hands motor gekocht via de auto onderdelen lijn. Het was
een motor die uit een auto kwam die van oude mensen was geweest en die had
90.000 km gelopen. Maar was van een automaat. Daar kwam die zelfde garage achter
toen de motor daar aan kwam. Ze moesten toen even wat dingen omzetten, maar
uiteindelijk zat de nieuwe motor in mijn Mazda. En daar rijd ik nu nog steeds
mee en het gaat perfect. De motor loopt als een trein. Hij heeft nu toch wel een
beurtje nodig, dat houd in dat ik de klepsteel rubbers en al die onderdelen wil
gaan vervangen, omdat hij een klein beetje olie verbruikt. Dat is namelijk een
teken dat de klepsteelrubbers en eventueel de zuigerveren versleten raken. Maar
dat kan nog wel even op zich wachten. Nou, dat is me een verhaal. Ik ga dit
verhaal afronden. Als er mensen zijn die nog vragen hebben, kunnen jullie het
altijd mailen of vragen tijdens ontmoetingen.
Ik vond het leuk om een verhaal te schrijven.
Met vriendelijke groeten,
Mark Derks