Hierbij
het verhaal van Klaas Mennen, de man achter de 626 Coupé uit 1983.
Nadat
mijn vader in 1998 is overleden stond de auto doelloos in de garage en omdat
mijn moeder geen rijbewijs heeft, mijn 2 broers en mijn zus geen interesse
hadden in de auto en verkopen niet zinvol was omdat hij waarschijnlijk toch niks
op zou brengen, heb ik besloten om de auto over te nemen. Vanaf dat moment wist
ik zeker dat ik de auto nooit meer van de hand te doen, zeker niet omdat mijn
vader hierop altijd apetrots is geweest. Na een paar jaar te hebben rond gereden
te hebben, werd het toch wel eens tijd om het een en ander aan de carrosserie te
gaan doen, met name het wielkastrand rechtsachter was er niet zo best aan toe.
Daarbij had het ook een paar gaatjes onder het achterraam dus werk was geboden.
Na
een bezoek aan Frans, een kennis via de zaak, die een werkelijke vakman is op
het gebied van autorestauraties, werd besloten om in het najaar van 2003 aan de
auto te beginnen.
Aanvankelijk dacht Frans dat het nog wel mee zou vallen en dat de kosten van het
las -en plaatwerk beperkt zouden kunnen blijven maar toen ik de auto
gedeeltelijk had uitgekleed sloeg me de schrik om het hart. De wielkuipen links
+ rechts waren beiden van voor naar achter compleet doorgeroest. Dus Frans maar
eens gebeld om nog eens te komen kijken. Wat nu te doen? (In mijn gedachten was
ik al afscheid aan het nemen) maar Frans schrok blijkbaar niet zo erg, dus dat
schiep weer hoop.
Nadat
Frans ongeveer 7 weken (niet constant natuurlijk), aan de auto had gewerkt,
waren de wielkasten en alles wat niet meer goed was er helemaal uit gezaagd. Met
de hand had hij het plaatwerk gevormd en daarmee de wielkasten helemaal
vernieuwd. Na wat plamuurwerk en een laag nieuwe grondlak voor de hele auto
(behalve het dak) en na avonden schuren kon de auto naar de spuiter (alweer een
kennis via de zaak).
De auto was werkelijk subliem gespoten, het opbouwen kon weer beginnen, dat was
trouwens ook nog een hele klus omdat je natuurlijk heel voorzichtig moet zijn
met die nieuwe lak. Daarbij moeten ook alle onderdelen worden schoongemaakt en
waar nodig gespoten anders ziet het er niet uit natuurlijk. De
ruitenwisserarmpjes e.d. zien er gewoon niet uit, dus even een nieuw verfje.
Kortom een heel karwei.
Wat
dacht je van de zwarte streepjes op de zijkant? Dus dan maar laten maken omdat
ze niet meer te krijgen zijn, nog een origineel dealerstickertje zien te krijgen
en de auto nadert zijn voltooiing.
Afgelopen
week heb ik ook de wielen klaar gekregen, dus eindelijk na veel werk (en ook
tamelijk veel kosten) is de auto weer in een hele goede staat en daar ben ik dan
ook heel blij mee en heel trots op!
Hopelijk is het niet te uitgebreid maar ik kon het echt niet korter vertellen.
Tot
spoedig.
Groeten,
Klaas