Spetterende "Technische Dag" op 12 juni 2005

 

Ja, mensen, dit is nu net zo'n dag dat je alleen met een club voor elkaar kunt krijgen. We hadden al tijdje geen technische dag meer gehouden en voor een technische dag moet je toch wel flink wat voorbereidingen treffen. Om zo maar iets uit de kast te trekken, nee, dat is wel heel simpel, dat mist samenhang.
Om te beginnen moet je ook bij het begin beginnen, de auto als basis in het algemeen en later de separate onderdelen en de systemen.

 

Klaas en Peter, Peter en Klaas. Hoe het begon...

    Dat ging wel heel erg goed. Peter had een coupé over en Klaas heeft een schitterende ruimte bij hem op het bedrijf. Klaas wilde al eerder zijn werkruimte voor zoiets ter beschikking stellen maar waarmee en hoe origineel ben je er dan mee? Anderzijds moet het ook niet beginnen met een TE technisch verhaal. Peter bood oplossing. Hij was allang van plan om iets te doen, bv onderdelen te laten zien op een bijeenkomst en wat gaat er gebeuren als deze twee heren samenkomen?

 

Technische dag verklaart!

    Zaterdag, vroeg in de ochtend reed Peter met zijn Mazda 626 GLX 2.2i Coupé naar Klaas in Budel. Rond een uur of 08.30u daar aangekomen, na de koffie, begon Peter te demonteren. Voor wat zwaar werk kon hij op de hulp van Klaas rekenen die toch moest werken. Met een korte pauze voor koffie en brood werkte Peter zijn hele project af en de auto werd heel netjes gedemonteerd. Vloeistoffen er af, geen kabels doorgeknipt, geen onderdelen stuk getrokken, nee, alles keurig gedemonteerd en rondom de auto geplaatst.

    Zondag 12 juni 2005 was het zover. Om 11.00u kwamen de eerste leden aan. Onder hen een nieuw lid, Jos met zijn vrouw Hilly, in een zo goed als nieuwe witte 626 sedan LX uit 1986. De auto verkeerde in een uitstekende staat, zelfs de keienvanger was nog gewoon nieuw. Ik kan jullie persoonlijk garanderen dat in al mijn jaren ervaring met Mazda, het heel bijzonder is om zo'n type auto nog in uitstekende staat aan te treffen. Zo heel langzaam aan krijgt de club toch wel veel bijzondere auto's onder haar leden. Erg leuk om deze auto met de eigenaren er bij te hebben. Dat vonden de leden ook, er was dan ook veel aandacht en dat bewees genoeg.

 

4 Wielsturing
   Om 12.00u begon de Technische Dag. Hans Peters begon met de uitleg over de techniek van de 4 wielsturing. Op een 2-kolommenbrug werd het hele verhaal uit de doeken gedaan. Waar de knopen zitten, hoe te onderhouden en de aandachtspunten maar ook waar je op moet letten na 10-15 jaar.
Hans heeft alles uitgevogeld en weet als geen ander hoe en wat. Jammer dat HJ er niet bij kon zijn, misschien krijgen we de elektronica er over de volgende keer.

 

 

 

 

 

 

 

Pauze


   Ook Maria was helaas afwezig. Op het laatst had ze wegens omstandigheden afgemeld en de voorzitter haalde bij haar die morgen de tafel op. Broodjes met alle soorten beleg, koffie, thee, koekjes, frisdranken, nee... daar viel niets op aan te merken. Dat was prima voorbereid. Er werd doorgaans goed gebruik van gemaakt, gezellig zo met de hele club aan die tafeltjes. Ook Klaas had het een en ander al voorbereid. Koffie met een stuk cake stonden al klaar. De ochtend begon goed!

 

De masters

   Na de pauze begon het hele verhaal. Tijdens demontage zijn er foto's gemaakt die op CD uitkomen voor de clubleden, uiteraard ook een sessie die in het vervolg van deze special verwerkt zal worden voor op Internet. Peter ging van start en begon aan de voorkant van de auto. Ieder onderdeel werd afgewerkt, besproken, er werden vragen gesteld en natuurlijk kwam ook het onderhoud naar boven. Ook vele punten van restauratie kwamen naar boven drijven en eigenlijk?? Mazda heeft helemaal geen slechte plekken! De punten van behandeling zijn ontstaan door jaren heen, uitdroging van vilten en rubbers en gebruik door trillingen. Peter sloeg er niet een over, links en rechts werden nog wat tips geschreeuwd en hop naar het volgende onderdeel. Zeg het maar, hij had de hele bende uit elkaar en wist 2 uur lang de leden te boeien. Ik geef het je op een briefje, 2 uur lang praten en vragen beantwoorden zonder flauwekul en slappe gein te verkopen is niet niks.

    Wat opviel was het feit dat de carrosserie helemaal nog niet zo slecht was. De bolide die daar stond was zo kaal als een luis en kon nu van alle kanten bekeken worden. Zo konden de punten, ontstaan door gebruik en tand des tijds, makkelijk herkenbaar worden gemaakt maar... die waren er nagenoeg niet of anders heel zwak herkenbaar aanwezig. Mensen, dat is niet slecht voor een 14 jaar oude auto. Probeer dit maar eens te behalen met een Europeaan!

    Het moet zo tegen 15.30u aanlopen toen Klaas de banden op de nieuwe velgen van Rob plaatsten. Rob had, net als Maria en HJ, zijn velgen in België laten coaten en Hans had die dus nu meegenomen. Dat trok ook alle aandacht. In het begin viel het niet mee want 2 van de 4 banden waren toch niet zo heel netjes. Klaas had de mogelijkheid nieuwe banden te leveren en wist zo de auto van Rob om te toveren in een zeer mooi en fraai geheel van nieuwe schoepenvelgen met een prima bandje. Klaas, al meer dan 20 jaar in het vak van hersteller van auto's, lasser, spuiter etc..., nu naast herstel werkzaamheden regelt hij ook de zaken op de werkvloer bij dit bedrijf in caravans. Je snapt natuurlijk wel dat zo'n manusje van alles overal in thuis is en de banden lagen er in no-time op. Geloof me maar, Rob reed chique naar huis en langzaam aan staat er straks een prima uitziende auto voor het raam.

    Ook deze dag loopt op zijn end. Hij of zij die onderdelen wilde hebben kon ze meenemen, de rest werd in een aanhanger geladen en meegenomen. Indien je nog onderdelen zoekt, dealer Peter heeft echt alles op voorraad en in prima staat.

In de laatste minuten werd de kist naar buiten gereden en de laatste foto liegt er niet om. De kampioenen, zij hebben de leden een schitterende dag bezorgd en met recht heren, heel veel BEDANKT!

                                                                                                                                                        De grote onbekende